Škody na zásilkách vzniklé při přepravě se řeší ustanovením §9a) zákona 111/1994 o silniční dopravě, který stanovuje:
„ Ustanovení o uzavření a provádění přepravní smlouvy, odpovědnosti dopravce, reklamaci a žalobě a o přepravě prováděné postupně několika dopravci obsažená v Úmluvě o přepravní smlouvě v mezinárodní silniční nákladní dopravě (CMR) se používají obdobně ve vnitrostátní silniční nákladní dopravě na smlouvu o přepravě věci, práva a povinnosti při přepravě věci, náhradu škody vzniklé při přepravě věci a na odpovědnost jednotlivých dopravců při přepravě věci, k jejímuž provedení se spojilo několik dopravců.
Zasilatel se dostává do právní pozice odpovědného dopravce tehdy, pokud přepravní úkon provede sám, nebo pokud neinformuje svého příkazce (odesilatele zásilky) u jakého dopravce a za jakou částku obstaral úkon přepravy zásilky a pokud tento přepravní úkon zajistil svým jménem a na svůj účet. (dále jen dopravce)
Dopravce odpovídá za jednání a opomenutí svých zástupců a pracovníků a všech ostatních osob, kterých použije při provádění přepravy, jako za vlastní jednání a opomenutí za předpokladu, že tito zástupci, pracovníci, nebo ostatní osoby jednají v rámci svých pracovních úkonů.
Odpovědnost
Dopravce odpovídá za úplnou, nebo částečnou ztrátu zásilky, nebo za její poškození, které vznikne od okamžiku převzetí zásilky k přepravě až do okamžiku jejího vydání, jakož i za překročení dodací lhůty (čl.17, odst. 1)
Reklamace
Zjevně znatelná škoda, je škoda, která je zjistitelná při převzetí zásilky – výhrada příjemce nejpozději při převzetí zásilky (zápis do PL, ZOŠ, vždy podpis řidiče).
Zjevně neznatelná škoda, je škoda, kterou nebylo možné zjistit při převzetí zásilky – písemná výhrada příjemce, nejpozději do 7 dnů ode dne vydání zásilky (nezapočítávají se neděle a státem uznané svátky (čl.30)
Pozn: Důkazní břemeno je na reklamujícím.
Náhradová povinnost
Škoda na zásilce se hradí podle hodnoty v době a místě převzetí zásilky k přepravě. Náhradová povinnost dopravce je limitována (čl.23, odst. 3) výší 8,33 SDR za 1 kg chybějící hrubé váhy ( cca 10 EUR/1kg, respektive 260,- Kč/1kg) (protokol k CMR z 5.7.1978)
V systému FOFR zvyšujeme základní odpovědnost dopravce nad výše uvedenou zákonnou hodnotu v ceně přepravného, tedy na 500,- Kč/1kg hrubé hmotnosti zásilky pro zásilky s hodnotou nižší jak 50.000,- Kč. Bude-li mít, i přes zvýšený limit pojištění, zásilka vyšší hodnotu, je možné ji na písemnou žádost příkazce, v rámci objednávky přepravy připojistit.
Náhradová povinnost při poškození zásilky
Při poškození zásilky se hradí částka, o kterou se její hodnota snížila, přičemž tato částka nesmí přesáhnout částku, která by se vyplatila:
- při úplné ztrátě zásilky
- při ztrátě znehodnocené části zásilky (čl. 25)
Náhradová povinnost při ztrátě zásilky
Při ztrátě zásilky se hradí hodnota zásilky dle limitované náhradové povinnosti dopravce (pokud nebyla připojištěna na vyšší hodnotu) a dále se hradí přepravné a to při úplné ztrátě zásilky v plné výši a při částečné ztrátě poměrným dílem. Jiné škody se nehradí. (čl. 23, odst. 4)
Zásilku lze považovat za ztracenou, nebyla-li vydána do 30 dnů po uplynutí sjednané lhůty. (čl. 20, odst. 1)
Náhradová povinnost při překročení dodací lhůty
Je-li překročena dodací lhůta a oprávněny prokáže, že vznikla škoda z tohoto důvodu, je dopravce povinen hradit škodu jen do výše přepravného (čl. 23, odst. 5)
V rámci přepravního systému FOFR se na přepravě zboží účastní více dopravců a z toho důvodu jsou stanoveny povinnosti jednotlivých dopravců a zásady, které blíže specifikují místo vzniku škodní události.
V systému platí základní pravidlo – odpovědnost podacího dopravce.
K identifikaci místa vzniku škodní událost, v rámci přepravy systémem, slouží jednoduchý zápis o stavu zásilky.
Zásady
- Zjistí-li dodací dopravce (CP, DS) poškozené balení zboží, je jeho povinností provést hlášení poškozených zásilek soupisem, který odešle emailem nejpozději do 9:00 hodin všem zúčastněným stranám na přepravě (ZS, PS, CP a DS). Po pořízení fotodokumentace a sepsání jednoduchého zápisu o stavu zásilky uloží tyto soubory do příloh k zásilce nejpozději do 12.00 hodin. Pokud výše uvedené nebude splněno, nese odpovědnost za případnou škodu na zásilce dodací dopravce (CP,DS).
- Vznikne-li škoda na zásilce, která nebude z tohoto důvodu dále distribuována příjemci zásilky, je povinností střediska ihned (ještě týž den) prokazatelně informovat, o této skutečnosti, zadávací středisko a centrální překladiště. To platí i pro škody na zásilkách, které byly rozváženy příjemci, ale nebyly z důvodu poškození příjemcem převzaty. Pokud nebude dodržen termín informační povinnosti, která musí být prokazatelná, nese odpovědnost za škodu středisko, které informační povinnost nesplnilo.
- Zjistí-li dodací dopravce (CP, DS) poškození zásilky, je jeho povinností provést kontrolu rozsahu tohoto poškození, provést detailní fotodokumentaci a zajistit zboží tak, aby nedošlo k jeho dalšímu poškození.
- V případě, že bude zboží přijaté do systému bez obalu, či v nedostatečném balení, neodpovídající povaze zásilky, je povinností podacího dopravce prokazatelně poznačit tuto skutečnost do PL, nebo soupisu převzatého zboží od odesílatele zásilky. Pokud během přepravy dojde k poškození nedostatečně zabalené zásilky tak, že bude odřená, poškrábaná nebo špinavá, nese odpovědnost vždy podací středisko. Jestliže dojde k deformaci nezabalené zásilky, bude škodní událost řešena dle vnitropodnikových zásad.
- Vznikne-li škoda na křehké zásilce (uvedeno v PL) a vlastní zboží nebude označeno symbolem křehké, nese odpovědnost za škodu vždy podací dopravce (PS).
- Zápis o škodě na zásilce, včetně fotodokumentace musí obdržet zadávací středisko nejpozději do 5-ti pracovních dní po zjištění škodní události. ZOŠ musí být kompletní, včetně podpisu příjemce zásilky, pokud byla poškozená zásilka příjemcem zásilky převzata. Nebude-li splněno, nese odpovědnost za škodu dodací dopravce. (DS, CP)
- Fotodokumentace ke škodní události se musí sestávat minimálně ze třech prokazatelných fotografií:
- Samostatné zásilky na vozidle nebo sdružené palety před rozbalením (pokud je to možné)
- celkový pohled na zásilku
- identifikace zásilky (polepka)
- detail poškození
- Skryté vady, škody na zboží předaném bez závad a poškození obalu a reklamované příjemcem zásilky v zákonné lhůtě po doručení zásilky se do výše škody 3.000,- Kč budou řešit domluvou PS,CP,DS s podílem škody 1/3 celkové ceny škody na každého z účastníků přepravního procesu, pokud nebude porušeno ustanovení bodu 3. těchto zásad.
- Pokud výše skryté vady přesáhne částku 3.000,-Kč, řeší ji zadávací středisko z limitu centrální pojistky a na spoluúčasti se podílí PS, CP, DS jednou třetinou, tj. 333,-Kč.
- V případě, že středisko (PS, CP, DS) uzná reklamaci a stává se likvidátorem škodní události, musí obdržet od středisek zúčastněných v přepravním procesu této zásilky, kromě faktury na škodní událost, kompletní dokumentaci:
- ZOŠ
- Fotodokumentaci
- Nabývací fakturu na hodnotu zboží a poškozené zboží.
- Pokud neobdrží výše uvedené náležitosti, je oprávněno fakturu na škodní událost vrátit jako neoprávněnou. Promlčecí doba pro uplatnění náhrady škody mezi provozovateli systému se stanovuje na 60 kalendářních dní od vzniku škodní události. V případě prodlení s dodáním nabývací faktury na hodnotu zboží od odesilatele zásilky se prodlužuje doba pro uplatnění náhrady škody mezi provozovateli systému FOFR na 6 měsíců od vzniku škodní události. V tomto případě je však povinností zadávacího střediska prokazatelně informovat středisko, které škodní událost řeší, o zpoždění dodání tohoto dokladu. Prokazatelně, v tomto případě znamená odeslání informace e-mailem (datum a čas odeslání) v termínu max. 60 kalendářních dní od vzniku škodní události. Pokud nebude splněna tato podmínka, platí promlčecí doba náhrady škody mezi provozovateli systému 60 kalendářních dní od vzniku škodní události.
- Postup pro vyhlášení pátrání po zásilce:
- Na CP naskenován podej a dodej – zásilka se s největší pravděpodobností nachází na dodacím středisku, které musí zajistit překontrolování rozvozových vozidel a informovat řidiče, aby zvýšili pozornost při předávání zásilek, dále od podacího střediska zjistit druh zboží a zaslat pátrání do 12.00 hodin.
- Na CP naskenován pouze podej – pátrání po zásilce vyhlašuje CP do 12.00 hodin
- Na CP nenaskenován podej ani dodej – v tomto případě se jedná o nevyloženou (nezvěstnou) zásilku z podacího střediska, které je povinno dořešit s dispečerem CP a případně vyhlásit pátrání.
- Na vyhlášená pátrání po ztracené zásilce reagují všechna střediska, a to až po kontrole svých skladů. Pokud je zásilka nalezena, je nutné zaslat informaci o nalezení a zrušit pátrání po zásilce. V případě, že zásilka nalezena nebude, ztráta bude řešena dle výše uvedených bodů následovně:
- Hodnota zásilky do 3.000 Kč – rozdělení ½ mezi CP a DS
- Hodnota zásilky vyšší než 3.000 Kč – uplatnění v pojišťovně, které provede CP, a spoluúčast bude rozdělena mezi CP a DS
- Odpovědnost CP
- Odpovědnost PS
- Toto neplatí, pokud bude na základě popisu zásilky, času skenu čarových kódů a kamerových záznamů prokazatelně doloženo, že zásilka byla fyzicky naložena na dodací středisko (DS, CP). V tomto případě je za ztrátu zodpovědné dodací středisko (DS, CP).
